Sök i den hÀr bloggen

Translate

mÄndag 20 februari 2017

🇬🇧 "Rush of blood" av Mark Billingham

Nu har jag gjort nÄgot som det var vÀldigt lÀnge sedan jag gjorde senast. Jag har lÀst en bok pÄ engelska! Detta eftersom jag Àr vÀldigt förtjust i Mark Billinghams böcker, som av nÄgon anledning inte verkar översÀttas till svenska lÀngre... Trist enligt mig! Men det gick över förvÀntan att lÀsa pÄ engelska sÄ jag fÄr vÀl helt enkelt göra det framöver nÀr det gÀller dem. "Rush of blood" har jag velat lÀsa sedan den kom ut pÄ engelska. Först vÀntade jag som sagt pÄ översÀttningen och sedan föll den lite i glömska bland alla andra böcker jag ville lÀsa, men nu Àr den utlÀst och den var mycket bra och spÀnnande.

Tre brittiska par trÀffas och lÀr kÀnna varandra dÄ de semestrar i Florida. Den sista dagen hÀnder nÄgot hemskt som kommer att följa dem hem. En tonÄrsflicka försvinner och de blir alla förhörda av polisen. De fÄr berÀtta vad de gjort under dagen och det visar sig att alla inte riktigt kan hÄlla sig till sanningen. Detta Àr nÄgot som senare kommer att orsaka dem problem hemma i England. Paren gör som mÄnga gör nÀr de ska skiljas Ät. De byter e-postadresser men ingen riktigt tÀnker att det ska leda till fortsatt umgÀnge pÄ hemmaplan förrÀn ett av paren bjuder in de andra pÄ middag. Detta leder till fler middagar och sÄ smÄningom kryper hemligheter och (o)sanningar fram...

"Rush of blood" Àr en bok som jag verkligen rekommenderar men som jag skrev sÄ mÄste man vilja lÀsa pÄ engelska för att lÀsa den. Jag har tidigare lÀst en del böcker av Billingham och nÄgra av dem kan ni lÀsa om nedan genom att klicka pÄ titlarna. SjÀlv kommer jag köpa och lÀsa fler av de böcker som under de senaste Ären inte översatts.

"Livlös"
"Dödsbud"
"Tjockare Àn vatten"
"SÄ gott som död"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar