Sök i den här bloggen

Translate

måndag 25 september 2017

"Smugglaren" av Jan-Erik Fjell (originaltitel: "Skyggerom")

Nu har jag lyssnat klart på Jan-Erik Fjells andra kriminalroman, "Smugglaren", och jag tycker att den är lika bra som den förra, "Angivaren" (klicka på titeln för att läsa om den). Jag tycker att Fjell är en mycket bra deckarförfattare och jag kan inte nog rekommendera dessa böcker. Det är spännande nästa hela tiden och historierna är utomordentligt bra berättade. Jag gillar också karaktärerna i böckerna. De är intressanta och gör helt enkelt allt ännu bättre. Ljudboken är 13 timmar och 6 minuter lång och den är uppläst av Niklas Engdahl.

Strax innan jul kör den småkriminelle Bernandas från Litauen in i Norge med en förseglad last. Allt på uppdrag av den ryske gangsterbossen Doskino. Bernandas har ingen aning om vad det är han har fraktat hela vägen, men då den som ska hämta upp lasten vid den bestämda mötesplatsen uteblir blir han nervös och när han dessutom ser vad det är han har fraktat till Norge grips han av panik. Dagen efter hittas läraren Viggo Holm brutalt knivmördad i sitt hem i Sarpsborg. Den döde läraren är samma person som skulle hämtat upp Bernandas last. Anton Brekke från Kripos skickas till Sarpsborg för att utreda mordet och där återförenas han med Magnus Torp, som nu är färdig polis. Samtidigt försöker Bernandas hitta en väg ur den situation han hamnat i. Han behöver undvika den norska polisen samtidigt som han måste få Doskino att förstå att det är bästa är att återvända hem med lasten, något Doskino inte vill höra talas om...

Som jag skrev ovan så tycker jag att "Smugglaren" är en bok man absolut ska läsa eller lyssna på! Jag väntar redan med spänning på Fjells nästa bok...

4 kommentarer:

  1. Härligt! Ny författare för mig, ska bli spännande att lyssna på hans böcker! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att du också gillar den!! :)

      Radera
  2. Håller med !! Ska läsas !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att du kommer tycka lika bra om den som jag gjorde!!

      Radera