Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 20 juli 2017

"I stoft och aska" av Anne Holt (originaltitel: "I støv og aske")

"I stoft och aska" är den tionde boken i serien om Hanne Wilhelmsen. Jag har nu lyssnat på ljudboken som är 14 timmar och 4 minuter lång och uppläst av Magnus Roosmann. Enligt mig så är Anne Holt en mycket bra deckarförfattarinna och jag tycker att hon har en förmåga att förnya sina böcker trots att vissa karaktärer är återkommande. Det känns absolut inte som att läsa samma bok om och om igen som annars är en risk i långa serier.

Cold case-utredaren Henrik Holme blir ombedd att ta en titt på ett gammalt fall som hade sin upprinnelse i att en treårig flicka blev ihjälkörd 2001. Flickans mor dog senare under mystiska omständigheter och flickans pappa dömdes för mordet. Men den polis som då var ansvarig utredare har alltid haft tvivel på att det var rätt person som dömdes och därför ber han Holme att titta på det. Holme ber sin mentor Hanne Wilhelmsen om hjälp men hon är helt uppslukad av ett nyligen begånget självmord. En känd främlingsfientlig kvinnlig bloggare har begått självmord men Hanne tror inte att sanningen är så enkel. Tillsammans, men också var för sig, granskar de de båda fallen och snart upptäcker de att det finns brister och konstigheter i båda två. Kan de komma fram till vad som hänt, både nu och för flera år sedan?

"I stoft och aska" är inte en uttalad sommarbok så vill man inte läsa eller lyssna på den nu så kan man spara den till i höst och kura in sig tillsammans med den när det blivit lite mörkare ute... Men jag uppmanar absolut till att man ska läsa eller lyssna på den någon gång!

Jag har läst många böcker av Anne Holt men de flest innan jag startade bloggen. Nedanstående böcker finns dock att läsa om ifall ni klickar på titlarna:
"Utan eko"
"Det som tillhör mig"
"1222 över havet"
"Frukta inte" (som TV-serie fick den namnet "Modus")
"Död i skugga"
"Offline"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar