Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 27 april 2017

"Snövit ska dö" av Nele Neuhaus (originaltitel: "Schneewittchen muss sterben")

Den här boken köpte jag för länge sedan och den har bara glidit neråt i "att läsa"-högen. Men den som väntar på något gott... :) "Snövit ska dö" är en riktigt bra deckare och jag har haft svårt att lägga den ifrån mig. Detta trots att en del av kapitlen är väldigt långa och det är något jag normalt brukar störa mig på och tycka är jobbigt. Men när det gäller den här boken så var historien så pass spännande att det inte gjorde mig något. Jag gillar också karaktärerna.

Skelettet efter en ung flicka hittas på den gamla övergivna militärflygplatsen utanför Frankfurt. Kriminalpoliserna Pia Kirchhoff och Oliver von Bodensten tar sig an fallet och upptäcker snart att spåren leder till det förflutna. Mer än tio år tidigare försvann två tonårsflickor, Laura och Stefanie, i den pittoreska lilla byn Altenhain. Den då 20-åriga Tobias som dömdes för att ta dödat dem har precis frigivits och återvänt till sin pappa som bor kvar i byn. Detta är något som inte tas emot väl av byborna och de verkar alla ha olika skäl till det. När så ännu en ung flicka försvinner från byn så riktas naturligtvis misstankarna mot Tobias. Men han själv hävdar att han varken har med det nya eller de tio år gamla försvinnandena att göra... Var han oskyldig då han dömdes och vem är då den verklige förövaren?

Nele Neuhaus har med "Snövit ska dö" skrivit en mycket bra och spännande deckare. Jag rekommenderar den varmt och känner att jag absolut kan tänka mig att läsa fler av hennes böcker. "Snövit ska dö" är fjärde delen i serien om Bodenstein och Kirchhoff.

"Snövit ska dö" finns också som ljudbok. Uppläsare är Gerhard Hoberstorfer och den är 16 timmar och 20 minuter lång.

2 kommentarer: