Sök i den här bloggen

Translate

söndag 15 april 2018

"Täcknamn: Hilde" av Kjell Ola Dahl (originaltitel: "Kureren")

Jag har varit väldigt tveksam till att läsa den här boken eftersom jag helst läser böcker som utspelar sig i nutid. Men först fastnade jag för omslaget som jag gillar väldigt mycket och sedan hörde jag så mycket gott om "Täcknamn: Hilde" att jag till slut kände att jag var tvungen att läsa den. Och det är jag otroligt glad för eftersom det här är en väldigt bra, intressant och spännande bok! En sak som slår mig är hur lite vi i Sverige får lära oss i skolan om hur svårt Norge drabbades under andra världskriget. Så inte nog med att boken är underhållande, den är också informativ.

2015 läser Turid en annons om ett judiskt armband som ska säljas på auktion. Hon känner igen armbandet eftersom det tillhört hennes mördade mor. Hon bestämmer sig för att stoppa auktionen och ta tillbaka det som tillhör henne. Under andra världskriget tillhör den unga judinnan Ester motståndsrörelsen. Hon arbetar under täcknamnet Hilde. Den dagen då hennes pappa fängslas förändras allt. Alla deras värdesaker försvinner från lägenheten, mamman har flytt till farmodern för att bo med henne och till slut tvingas Ester fly över gränsen till Sverige. Hennes bästa väninna Åse mördas bara några dager efter Esters flykt och Åses sambo misstänks för mordet. Han lämnar sitt lilla barn i Norge och flyr även han till Sverige. I Stockholm korsas återigen hans och Esters vägar. De tror sig vara säkra men så omkommer mannen i en brand. Det är i alla fall vad alla tror fram till 1967 då han återigen dyker upp i Oslo för att återknyta kontakten med sin dotter...

"Täcknamn: Hilde" är en bok som jag rekommenderar väldigt starkt! Jag känner en liten sorg och saknad nu när den är utläst. Kjell Ola Dahl har verkligen lyckats med det mesta i den här boken och trots att handlingen hoppar fram och tillbaka i tiden känns den aldrig rörig. Nu hoppas jag att någon av de böcker som ligger här och väntar på att bli lästa kan fängsla mig lika mycket som denna gjorde!

"Täcknamn: Hilde" finns också som ljudbok. Den är uppläst av Maria Lyckow och den är 11 timmar och 50 minuter lång.

1 kommentar: