Sök i den här bloggen

Translate

måndag 23 april 2018

"Kyldygnet" av Philip Birk

Vad sägs om rafflande konststölder och "hederliga gentlemannamässiga" tjuvar? Är ni sugna på det så ska ni absolut läsa "Kyldygnet" av Philip Birk! Själv är jag positivt överraskad av den här boken. Den är fartfylld, spännande och helheten gör den lättläst. Att jag ganska tidigt kunde räkna ut en del av hur det låg till gjorde absolut ingenting, för jag hade inte listat ut exakt allt utan blev lite överraskad på slutet.

I fyra år har konsttjuven Tom Grip varit på flykt. Han har hållit väldigt låg profil men plötsligt verkar alla veta vem han är och var han befinner sig. En av dem anlitar honom för att hitta det konstverk som precis stulits från ett konstmuseum i Köpenhamn. Tom själv har personliga skäl till att vilja hjälpa till att hitta den och tackar ja. Men uppdraget har en tidsfrist och innebär också att han får både maffian och polisen efter sig. Kommer han att hitta konstverket innan det är för sent?

Jag gillar verkligen "Kyldygnet". Det som gör mig glad är att detta är den första boken i en serie om Tom Grip så jag kommer att få läsa mer. Det som gör mig ledsen är egentligen bara att jag vill göra det nu...

"Kyldygnet" finns också som ljudbok. Den är 11 timmar och 54 minuter lång och uppläst av Björn Bengtsson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar