Sök i den här bloggen

Translate

söndag 25 mars 2018

"Det hemliga brödraskapet från Wien" av Ingar Johnsrud (originaltitel: "Wienerbrorskapet")

Nu är jag tillbaka bland bra reafynd igen! "Det hemliga brödraskapet från Wien" är en bok som jag länge tänkt läsa men som jag liksom aldrig slagit till på beroende på att andra böcker hela tiden kommit före. Nu är jag glad att jag köpte den på rean för det är en riktigt bra, fartfylld och spännande historia. Det enda negativa skulle vara att den kanske är lite för lång... men det kan jag ha överseende med eftersom allt det andra väger upp det. Boken får inte högsta betyg men den får absolut väl godkänt.

En tillbakadragen kristen sekt i Norge blir brutalt överfallen på sin gård och flera av anhängarna dödas. Men det som kanske är mest uppseendeväckande är att de som verkar ha överlevt attentatet är spårlöst försvunna. Poliserna som undersöker brottsplatsen hittar ett underjordiskt laboratorium men vad det använts till går inte att se. Mycket tyder på att det är en islamistisk grupp som ligger bakom massmordet, men poliserna Kafa Iqbal och Fredrik Beier känner sig inte helt tillfreds med den teorin. Sakta kommer de en större konspiration på spåren och allt leder bakåt i tiden till en grupp rasbiologiska forskare som möttes på 1930-talet i Wien.

"Det hemliga brödraskapet från Wien" av Ingar Johnsrud är en mycket välskriven deckare och konspirationsthriller. Det är spännande från första till sista sidan och jag tycker att boken lämnar en med en önskan om att få läsa mer... och det kan man få om man vill eftersom detta är första delen i en serie om Kafa Iqbal och Fredrik Beier. Andra delen ("Kalypso") finns redan ute och jag tror inte att det kommer att dröja alltför länge innan jag läser den också!

"Det hemliga brödraskapet från Wien" finns också som ljudbok. Den är uppläst av Eric Ericson och den är 12 timmar och 55 minuter lång.

2 kommentarer: