Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 11 januari 2018

"Sillbaronen" av Anna Ihrén

⭐️ Nu har läsandet blivit lite lidande av att jag (som den sista i Sverige antagligen) upptäckt TV-serien "Bron". På en vecka har jag sett ifatt de första tre säsongerna och jag är helt fast. Den är så bra!! Har ni (som jag) mot all förmodan missat den så SE DEN!!! Alla hittills visade avsnitt finns på SVTPlay. ⭐️

Jag har dock också hunnit läsa "Sillbaronen" av Anna Ihrén. Det är en riktig sommarbok, vilket jag normalt inte vill läsa denna årstid, men eftersom jag beställt den senaste delen i serien Morden på Smögen så var jag tvungen att komma ifatt genom att läsa denna den tredje delen. Personligen tycker jag att det här är den sämsta boken hittills i serien så nu hoppas jag att fjärde boken är bättre för annars kanske jag slutar följa den.

Charles Blake, barnbarn till Smögens store sillbaron James Blake, hittas död i lotsutkiken på ön. Vid första anblick ser det ut som självmord men den sommarvikarierande polisen Nathalie anar oråd och tillsammans med Sandra Haraldsson och Dennis Wilhelmson utreder hon det som mord. En av anledningarna till det är att Charles Blake en vecka tidigare leende intervjuats i affärstidningarna om hur han skall förvalta den stora förmögenhet han ärvt efter sin far som just gått bort. Men utredningen går trögt och familjen Blake är väldigt hemlighetsfulla och inte speciellt samarbetsvilliga. De har alltid levt ett isolerat liv på ön utan att släppa några utomstående nära...

Hela den här serien är lättläst och lättsmält. Tyvärr så tycker jag inte att "Sillbaronen" var speciellt spännande och emellanåt kändes det som storyn tog skutt i handlingen. Men jag ska som sagt läsa den fjärde delen också och jag hoppas att den är bättre. De första två delarna heter "Strandsittaren" och "Isfiskaren" (läs om dem genom att klicka på titlarna).

"Sillbaronen" finns också som e-bok och nedladdningsbar ljudbok. Den är uppläst av Maria Lyckow och den är 9 timmar och 10 minuter lång.

2 kommentarer:

  1. Bron är jätte bra !

    SvaraRadera
  2. Verkligen!! Och ikväll är det dags för ett nytt avsnitt och jag har hunnit se ikapp alla tidigare :)

    SvaraRadera