Sök i den här bloggen

Translate

måndag 29 januari 2018

"Louise" av Mikaela Bley

Den tredje delen av Mikaela Bleys serie om TV4-journalisten Ellen Tamm heter "Louise" och det är enligt mig den hittills bästa och det säger en del eftersom de första två är riktigt bra. Jag blev helt fast när jag började läsa och kunde inte lägga den ifrån mig innan den var utläst! Historien är mycket bra uppbyggd och det är spännande hela tiden. Karaktärerna är intressanta och boken är lättläst, dels pga av de korta kapitlen men också eftersom den är så fruktansvärt bra.

Sveriges kontroversiella justitieminister Louise Bohman har nåtts av beskedet att hennes pressekreterare har hittats död. Inledningsvis pekar allt på att han begått självmord genom att hoppa från Rosenbads tak. Men det dröjer inte länge innan polisen börjar utreda det som mord och de menar att mycket pekar på att Louise är inblandad. I pressen pekas hon ut  som ett monster. Både medarbetare och familj vänder henne ryggen. Kriminalreportern Ellen Tamm får uppdraget att göra en dokumentär om justitieministern. Ellen, som är emot det mediedrev som pågår, får kontakt med Louise som menar att någon eller några är ute efter att sätta dit henne. Snart inser också Ellen att så kan vara fallet, men hon är långt ifrån säker eftersom det är uppenbart att Louise döljer något...

Jag tycker att "Louise" är en utomordentligt bra deckare och jag känner en liten saknad nu när boken är utläst. Jag tycker absolut att man ska läsa den och naturligtvis även de tidigare två böckerna, "Lycke" och "Liv" - läs om dem genom att klicka på titlarna.

"Louise" finns också som ljudbok. Den är 9 timmar och 55 minuter lång och den är uppläst av Gunilla Leining.

1 kommentar: