Sök i den här bloggen

Translate

lördag 9 december 2017

"Snö" av Jakob Mjöbring

Nu har jag lyssnat på andra delen i Jakob Mjöbrings serie om Katja Lyss vid NOAx (som hanterar brott med internationella förgreningar). För bara ett litet tag sedan läste jag första boken ("Köld") i serien och tyckte att den var bra och jag tycker att även "Snö" börjar bra men tyvärr blir det mer och mer osannolikt ju längre in i storyn man kommer. Det är inte så att det handlar om onaturliga saker utan mer att det känns som att verklighetsförankringen försvinner någonstans på vägen. Visst förstår jag tanken med allt men det blir helt enkelt bara lite för mycket. Ljudboken är uppläst av Callin Öhrvall Delmar och den är 8 timmar och 34 minuter lång.

Veckan innan jul befinner sig NOAx-polisen Katja Lyss på skidsemester i Kittelfjäll. Hon är där tillsammans med sin bästa väninna och de har tänkt stanna över jul. Men semestern avbryts av att hon blir ombedd att följa upp ett larmsamtal som en kvinna ringt från en plats nära där Katja befinner sig. Det visar sig finnas två döda personer i en renvaktarstuga och Katja känner sig ganska säker på att det handlar om mord. Men innan teknikerna kan ta sig dit har renvaktarstugan brunnit ner och Katjas kollegor avskriver det som en olycka. Offren är båda från Paris och eftersom Katja inte kan släppa det hela kontaktar hon en vän vid polisen i Frankrike och reser dit. Spåren leder såväl bakåt mot forntiden som in bakom kulisserna i dagens digitala värld, styrd av enorma datamängder och trångsynta algoritmer.

Även om jag tycker att handlingen spårar ur och far iväg så är det en härlig jul- och vinterstämning i boken och den känslan gillar jag så här nära jul. Av den anledningen höjs betyget lite av mig och trots allt får den godkänt. Vill ni läsa om första boken i serien så klicka här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar