Sök i den här bloggen

Translate

lördag 18 november 2017

"Höstdåd" av Anders de la Motte

Det här är den bok som den senaste tiden hållit mig sällskap på mina motionsrundor. För ett tag sedan lyssnade jag på "Slutet på sommaren" av samma författare och det gav mersmak så jag bestämde mig för att fortsätta med "Höstdåd". Och det är jag glad för eftersom jag tycker att den är snäppet lite bättre än den förra boken. Ljudboken är 15 timmar och 29 minuter lång och den är uppläst av Mirja Turestedt.

En sensommarkväll 1990 tältar fem barndomsvänner vid sitt hemliga badställe, ett nedlagt stenbrott på en skånsk ås. Till att börja med är stämningen på topp men ju längre kvällen lider desto mer urartar den och det slutar med att en av dem tidigt morgonen därpå hittas död i stenbrottets mörka vatten. Polisutredningen som följer slår fast att det var en tragisk olycka men alla håller inte med. Tjugosju år senare då polischefen går i pension och ersätts av Anna Vesper, en nyinflyttad mordutredare från Stockholm, börjar det förflutna att göra sig påmint igen och snart har Anna bestämt sig för att ta en ny titt på fallet. Ett beslut som inte alla är så nöjda med och det finns de som är beredda att göra det mesta för att sanningen aldrig ska komma fram..

"Höstdåd" är en hyggligt spännande och mycket välskriven bok. Det här är bara den andra boken av Anders de la Motte som jag läst/lyssnat på och det måste jag nog ändra på eftersom jag tycker att han är en superb berättare. Han bygger upp storyn på ett sätt som gör att man bara vill veta mer om både karaktärerna och vad som egentligen hände den där sensommarkvällen.

(Vill du veta mer om "Slutet på sommaren" - klicka på titeln så öppnas det inlägget)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar