Sök i den här bloggen

Translate

söndag 1 oktober 2017

"Stora stygga vargen" av Nele Neuhaus (originaltitel: "Böser Wolf")

Jag är så glad över att jag efter lång tvekan köpte och läste Nele Neuhaus förra bok, "Snövit ska dö" (klicka på titeln för att läsa om den), för då upptäckte jag en ny mycket bra författare. Nu har jag läst den fristående fortsättningen, "Stora stygga vargen", och det är en stark, gripande och otroligt spännande bok. Neuhaus är bra på karaktärer och med dem kryddar hon sina böcker ytterligare. Om jag ska vara kritisk mot något så är det att kapitlen är så väldigt långa. Jag gillar ju korta kapitel eftersom det oftast hjälper till att hålla spänningen uppe. Här får varje dag ett eget kapitel och då blir de lätt långa, men nu är själva storyn så spännande och med hjälp av kortare avsnitt så blir boken ändå lättläst.

En sextonårig flicka hittas död i floden Main utanför Frankfurt. Att hon ha blivit mördad är uppenbart eftersom kroppen visar spår av brutal misshandel och övergrepp. Pia Kirchhoff och Oliver von Bodenstein får fallet på sitt bord och det blir ingen lätt utredningen eftersom ingen verkar sakna flickan. Snart får de också ett nytt fall då en kvinnlig tv-programledare hittas misshandlad och våldtagen i bakluckan på sin bil. Inte heller här har de mycket att gå på men ett par fingeravtryck hittas i alla fall. Det verkar också som om programledaren varit en stor och farlig story på spåren men ingen i hennes närhet verkar riktigt veta vad den handlade om. Ju mer Pia och Oliver gräver i offrens bakgrund desto farligare blir det eftersom mäktiga människor är villiga att göra precis vad som helst för att sanningen inte ska komma fram...

"Stora stygga vargen" är en av de bästa böckerna jag läst i år och jag hoppas att fler av Nele Neuhaus böcker ska ges ut på svenska. Med denna bok välkomnar jag oktober månad! Nu är hösten här på riktigt och vad kan vara mysigare en kylig höstdag än at krypa upp i soffan med en varm filt, något varmt att dricka och en riktigt spännande bok...

"Stora stygga vargen" finns också som ljudbok. Den är 16 timmar och 4 minuter lång och den är uppläst av Gerhard Hoberstorfer.

1 kommentar: