Sök i den här bloggen

Translate

tisdag 9 maj 2017

"Selfies" av Jussi Adler-Olsen (originaltitel "Selfies")

Som jag längtat efter Avdelning Q!! "Selfies" är den sjunde delen i Jussi Adler-Olsens utomordentliga bra serie om Köpenhamnpolisens utredare vid Avdelning Q. Den här serien tillhör definitivt det bästa på deckarmarknaden och den här boken är inget undantag från de tidigare sex delarna (läs om dem genom att klicka på titlarna i slutet av inlägget). Storyn är mycket spännande och berättad så att man är fast från början till slut. Karaktärerna i böckerna är intressanta och underhållande och trots att ämnena som avhandlas är allvarliga och dystra får man som läsare skratta lite emellanåt och det gör "Selfies" och de tidigare böckerna ännu bättre.

En äldre kvinna hittas mördad i Kongens Have. Tillvägagångssättet påminner om ett mord som begicks för flera år sedan. Avdelning Q:s ledare Carl Mørck uppmärksammas på det av en fd polis och tillsammans med Assad och deras senast tillkomna kollega Gordon börjar han titta på de båda morden. De saknar dock Rose som är sjukskriven pga en psykos och hennes hälsa verkar bara bli sämre och sämre. I deras vilja att hjälpa henne börjar de också titta på den arbetsplatsolycka som dödade hennes tyrann till pappa. Samtidigt härjar en galen bilist som inlett en dödlig jakt på unga bidragstagande kvinnor. Hänger alla fallen ihop eller är det bara tillfälligheter att allt händer på en och samma gång?

"Selfies" får naturligtvis ett bra betyg av mig och jag tycker att den är jättebra. Men den där känslan jag fick då jag läste de första böckerna i serien infinner sig inte riktigt. Kanske beror det på att jag inte längre blir så överraskad. Det är ju trots allt den sjunde boken. Men jag längtar redan efter mer...

"Selfies" finns också som ljudbok. Den är 17 timmar och 57 minuter lång och den är uppläst av Stefan Sauk.

Serien om Avdelning Q:
"Kvinnan i rummet"
"Fasanjägarna"
"Flaskpost från P"
"Journal 64"
"Marcoeffekten"
"Den gränslöse"

2 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med!
    Sauk gör dessutom ett lysande jobb som uppläsare! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh det tror jag säkert. Han är en favorit hos mig!

      Radera