Sök i den här bloggen

Translate

fredag 5 maj 2017

"På väg mot döden" av Stephen Booth (originaltitel: "The Murder Road")

"På väg mot döden" är Stephen Booths 15:e (!!!) bok om Ben Cooper och Diane Fry. Tänk att det är så många och att jag läst allihop. Några av de andra kan ni läsa om ifall ni klickar på titlarna i slutet av det här inlägget, men de flesta av böckerna läste jag innan jag började att blogga. "På väg mot döden" skiljer sig inte så mycket från de tidigare delarna. Historien är som vanligt välberättad och det är hyggligt spännande. Men just den här boken tog aldrig riktigt fart och det saknar jag lite.

Den lilla byn Shawhead i Peak District ligger avsides och det finns bara en väg dit. När en lastbil plötsligt blockerar den vägen uppstår problem för invånarna i byn. Kvinnan som hittar lastbilen gör också en makaber upptäckt i förarhytten då hon ser att det finns blod i den. Polisen tillkallas och det blir Ben Cooper som får leda utredningen. När lastbilschauffören hittas död i en grund grav strax intill står det helt klart att det rör sig om mord. Någon dag senare begår en man självmord i ett intilliggande samhälle och det dröjer inte länge innan Cooper och hans kollegor kan koppla samman de båda händelserna.

"På väg mot döden" är en helt okej deckare, men den lyfter som sagt aldrig riktigt. Men har man läst de andra böckerna i serien så gissar jag att man vill läsa även den här.

"Dödens plats"
"Svart som synden"
"Flickan i floden"
"Djävulsklippan"
"Död och begraven"
"Redan död"
"Bron"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar