Sök i den här bloggen

Translate

söndag 16 april 2017

"Kolbarnet" av Monica Kristensen (originaltitel: "Kullunge")

"Kolbarnet" är en kriminalroman som utspelar sig på Svalbard. Boken är ett av mina reainköp i år och den är helt okej. Den sticker ut lite eftersom man får följa många karaktärer då historien berättas men jag tycker tyvärr inte att det blir riktigt spännande. Annars är boken välskriven och ganska intressant.

Femåriga Ella försvinner från förskolan Kolbarnet på Svalbard. Personalen reagerar inte direkt eftersom flera av barnen har en förmåga att försvinna emellanåt bara för att dyka upp en stund senare. Ingen vet riktigt vart barnen tar vägen men eftersom de alltid dyker upp så blir man inte orolig på riktigt förrän långt senare på dagen. Det dröjer inte alltför länge innan misstankarna riktas mot Ellas alkoholiserade pappa. Han och hustrun har bråkat mycket den sista tiden och kvällen innan berättade hustrun att hon nu vill skiljas. Detta efter att maken slagit dottern. Nästan hela byn blir inblandade i letandet och mångas hemligheter tvingas upp till ytan...

Jag tycker att Monica Kristensen skriver bra och "Kolbarnet" är absolut läsvärd. Jag hade dock önskat mig lite mera spänning. "Kolbarnet" är andra delen i en serie där alla böcker utspelar sig på Svalbard, och det är den första av Kristensens böcker som översatts till svenska.

"Kolbarnet" finns också som ljudbok. Den är 9 timmar och  40 minuter lång och uppläsare är Angela Kovács.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar