Sök i den här bloggen

Translate

söndag 5 mars 2017

"Syndafloder" av Kristina Ohlsson

Oj oj oj vad ska jag säga nu när "Syndafloder" är utläst? Den här boken är nog en av de böcker jag längtat mest efter någonsin och nu när den är utläst känner jag en blandning av tomhet, sorg och nöjdhet. "Syndafloder" är den sjätte delen i serien om Fredrika Bergman och Alex Recht och den är precis lika bra och spännande som de tidigare fem böckerna. Kristina Ohlsson är en utomordentligt bra författare och en stor favorit hos mig. I slutet av inlägget kan ni läsa om andra böcker skrivna av henne som jag läst. Klicka bara på titlarna så kommer ni till respektive inlägg.

En äldre man hittas skjuten i en fåtölj framför en brasa i hans hem. På lillfingret har han sin döda dotters vigselring. Det är det första mordet (av många) som Alex Recht och Fredrika Bergman kallas till. Spåren är få och de har inte mycket att gå på. Men de kan göra vissa kopplingar till hans dotters död. Samtidigt kämpar begravningsentreprenören Noah med att få polisen att förstå att hans bror och dennes familj inte flyttat till Australien utan försvunnit spårlöst. Något polisen inte tror på då de fått kontakt med brodern på olika sätt. Men historien stämmer inte och Noah vägrar ge upp. Fredrika försöker hålla ihop trots allt som händer på hemmaplan. Alex märker att hon inte är sitt vanliga jag men vet inte hur han ska få henne att öppna upp. Fler mord inträffar och alla med märkliga kopplingar till det förflutna. Vem är den brutala mördaren och vad är det som utlöst mordorgien?

Nu är alltså "Syndafloder" utläst det är med sorgsenhet jag läser Ohlssons efterord. Jag hoppas verkligen att även hon i framtiden kommer att känna den saknad efter Bergman och Recht som jag känner redan nu... Jag vill verkligen läsa mer om dem!

Serien om Alex Recht och Fredrika Bergman:
"Askungar"
"Tusenskönor"
"Änglavakter"
"Paradisoffer"
"Davidsstjärnor"

Serien om Martin Benner:
"Lotus blues"
"Mios blues"

Fristående:
"Sjuka själar"

3 kommentarer:

  1. Får ge mig till tåls.....9 mars kommer den på Storytel...:-)

    SvaraRadera
  2. Jag gillade också denna väldigt mycket, läst den inbundna så min rec kommer den 15 =) Men lite sorgligt att det är sista delen, samtidigt som jag kan tycka att det är skönt att en författare vågar sluta en serie som är så omtyckt. Det blir lätt tjatigt och bara upprepningar när författare envisas med nya delar i en serie.

    SvaraRadera