Sök i den här bloggen

Translate

tisdag 28 mars 2017

"Liv i överflöd" av Kristina Appelqvist

"Liv i överflöd" är den tredje delenKristina Appelqvists serie om kriminalkommissarie Filip Alexandersson och rektorn Emma Lundgren. Som jag skrev i förra inlägget har jag inte läst första boken i serien men det går hur bra som helst att läsa bara en av dem om man vill. Precis som förra så är den här boken välberättad, lättläst och urvalet av misstänkta är begränsat. Handlingarna i de två böcker jag läst kretsar kring de anställda vid Västgöta universitet och jag börjar nu inse att det är minst lika farligt att jobba där som att flytta till Midsomer i England...

Under en möhippa på universitetet hittas chefen för Externa kontakter död i en säng i vårdutbildningens lokaler. Tanken var att mannen skulle varit med och spelat den blivande bruden ett spratt men i stället hittar de honom mördad. Filip, som numera är gift med Emma, inser att han inte bör leda en utredning där hans hustru är chef över alla misstänkta så han lämnar över den till sina kollegor Urban och Marie. Filip själv tar sig an ett 35 år gammalt försvinnande. Mordoffret har en tvillingbror som också arbetar på universitetet och poliserna måste först komma fram till att det inte var meningen att tvillingbrodern skulle dö. Det visar sig finnas ett arv på 30 miljoner kronor som skulle kunna vara motivet till mordet. Men finns det även gamla hemligheter som kan ha med det hela att göra?

Jag tror att jag kommer att läsa fler böcker av denna författarinna. Böckerna är lite småtrevliga och på ett sätt mysiga. De är som sagt lättlästa och ibland är det skönt att koppla av med en mordgåta av detta slag. Även "Liv i överflöd" får betyget godkänt av mig.

Läs om andra boken i serien, "Den som törstar", genom att klicka på titeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar