Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 8 februari 2017

"Det du inte minns" av Harriet Lane (originaltitel: "Her")

Min senaste lyssnade ljudbok är "Det du inte minns" av Harriet Lane. På ett sätt tycker jag att den var intressant men på ett annat sätt känns den lite som en berättelse utan någon speciell betydelse. Det händer inte så jättemycket men när det väl gör det så sker det mycket. Mest kretsar det kring två kvinnors känslor och tankar. De har mötts då de var ungdomar men bara en av dem minns det. Som läsare väntar man på att få reda på vad det är som kan ha hänt så många år tidigare och som satt så djupa spår i den ena av dem medan den andra inte minns något av det...

Av en slump ser konstnären Nina småbarnsmamman Emma på stan och Nina känner omedelbart igen Emma. Minnen från ungdomen väller genast upp genom henne och hon ser till att deras vägar korsas. En trevande vänskap tar sin början. Emma tycker att Nina är elegant och blir avundsjuk på hennes liv. Hon vill inget hellre än att vänskapen ska djupna. Nina däremot ser Emmas liv som patetiskt och hon ser hur Emma kämpar med sin dåliga självkänsla. På ett slipat sätt ser Nina till att bli en del av Emmas liv och samtidigt ger hon Emma flera ledtrådar som borde kunna väcka en del gamla minnen till liv...

"Det du inte minns" är en psykologisk berättelse där känslor och minnen spelar en stor roll. Boken är absolut välberättad men jag hade nog önskat mig lite mer spänning. Jag fastnade mer för karaktärerna än för själva storyn. Ljudboken är 6 timmar och  28 minuter lång och uppläsare är Gunilla Leining.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar