Sök i den här bloggen

Translate

lördag 14 januari 2017

"Övergången" av Michael Connelly (originaltitel: "The Crossing")

"Övergången" är den 22:e boken i Michael Connellys serie om Harry Bosch. Detta enligt författarens egna hemsida (de svenska återförsäljarna verkar dock vara lite oense om hur många böcker det finns i serien...). Jag fick ett tips av en kollega om att den var bra och det var inte svårt att övertala mig om det eftersom jag läst de flesta av Connellys böcker. Nu har jag alltså lyssnat på "Övergången" och ljudboken är 12 timmar och 47 minuter lång och uppläsare är Magnus Roosmann. Han passar väldigt bra för just Bosch-böckerna.

Harry Bosch har mer eller mindre tvingats att gå i pension efter alla år som polis i Los Angeles. Hans halvbror, försvarsadvokat Mickey Haller, har hjälpt honom att stämma hans fd arbetsgivare. När Haller ber om ett möte med Bosch så tror Bosch att det handlar om det, men det visar sig att Haller vill ha sin brors hjälp med att bevisa att en annan klient är oskyldig till det mord han står åtalad för att ha begått. Hallers vanliga utredare har varit med om en MC-olycka och kan därför inte vara behjälplig. Bosch är tveksam inför uppdraget eftersom han vet vad hans fd kollegor och han själv känner inför försvarsadvokater och deras kamp för att få misstänkta frigivna. Men ju mer han läser om fallet desto mer intresserad blir han. Det är något som inte stämmer och därför bestämmer han sig för att kolla mer på det. Han är dock tydlig mot Haller och säger att han tänker ta reda på sanningen, oavsett vad den kommer att betyda för Hallers klient.

Jag gillar Connellys böcker och är glad att jag nu lyssnat på "Övergången". Jag rekommenderar den varmt! Några av hans andra böcker kan ni läsa om nedan, men de flesta av dem läste jag innan jag startade bloggen så de har jag aldrig skrivit något om. Inom parentes har jag skrivit vem av Connellys karaktärer som är huvudpersons respektive bok.

"Poeten" (Jack McEvoy)
"Mörkare än natten" (Harry Bosch)
"Räven" (Harry Bosch)
"Gatans lag" (Mickey Haller)
"Fågelskrämman" (Jack McEvoy)
"Nio drakar" (Harry Bosch)
"Prövningen" (Mickey Haller)
"Det femte vittnet" (Mickey Haller)
"Fallet" (Harry Bosch)
"Skuldens gudar" (Mickey Haller)
"Det brinnande rummet" (Harry Bosch)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar