Sök i den här bloggen

Translate

söndag 8 januari 2017

"Nära dig" av Lucie Whitehouse (originaltitel: "Keep you close")

2015 läste jag "Före dig" av Lucie Whitehouse och tyckte att den var okej (läs mer om vad jag tyckte den genom att klicka på titeln) och kände att jag kunde tänka mig att läsa mer av denna författarinna. Nu har jag gjort det. "Nära dig" är precis som den förra en psykologisk thriller. Den är också helt okej men jag fick aldrig den där wow-känslan utan storyn rullade på och trots vändningar och oväntade saker så tyckte jag inte riktigt att den lyfte. Varför vet jag inte. Boken är absolut bra skriven och välberättad men det känns som det saknas något...

För tio år sedan bröt bästisarna Rowan och Marianne med varandra. Innan dess hade de varit oskiljaktiga. Nu blir Rowan uppringd av Mariannes mamma som berättar att Marianne är död. Hon har fallit från hustaket och det mesta pekar på att det var en olycka. Men detta har Rowan svårt att tro på eftersom Marianne led av svår svindel och aldrig gick nära kanten. Efter begravningen erbjuder sig Rowan att se efter huset till dess att familjen kan ta hand om Mariannes värdefulla målningar. Rowan bestämmer sig också för att ta reda på sanningen om hennes fd bästa väns död. Något hon visar sig inte vara ensam om att vilja göra...

"Nära dig" är ingen dålig bok utan den är helt okej och trots att den inte är superbra så tycker jag att man ska läsa den om man gillar psykologiska thrillers.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar