Sök i den här bloggen

Translate

måndag 23 januari 2017

"Dansa min docka" av M.J. Arlidge (originaltitel: "The Doll's House")

Nu kunde jag inte hålla mig längre utan jag har lyssnat på den tredje delen av M.J. Arlidges serie om kommissarie Helen Grace. Den heter "Dansa min docka" och den är lika bra som de två första böckerna i serien (läs om dem genom att klicka på titlarna längst ner i detta inlägg). Jag gillar Arlidges sätt att berätta då man får följa polisens jakt, förövarens tankar, offrets berättelse samt de anhörigas. Man får på det sättet många perspektiv på storyn. Ljudboken är 9 timmar och 32 minuter lång och uppläsare är Callin Öhrvall Delmar.

När Ruby vaknar upp efter en utekväll tror hon först att hon är hemma och att hon är bakfull. Hon sträcker sig efter sin inhalator som hon alltid har på sängbordet men fingrarna möter en tegelvägg och i panik inser hon att hon inte är hemma i sin egen säng. Hon befinner sig i en kall, mörk källare och hon vet inte hur hon har hamnat där. Rubys mamma anmäler henne försvunnen då hon uteblir från en träff med henne. Fallet hamnar så småningom på kommissarie Helen Graces bord. Men innan dess gör en barnfamilj en makaber upptäckt på en öde strand. De hittar en död kvinna nergrävd i sanden. När polisen lyckas identifiera henne inser de att kvinnans anhöriga tror att hon lever eftersom hon kontinuerligt twittrat sedan hon försvann. Snart kan Helen och hennes kollegor koppla ihop de två fallen och de inser att de har att göra med en hänsynslös kidnappare och mördare.

"Dansa min docka" är en spännande bok med högt tempo och jag rekommenderar både den och de två första böckerna i serien!

Seriens två första delar:
"Ole dole"
"Bro bro breja"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar