Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 1 december 2016

"Jaktmark" av Helene Tursten

Den här boken köpte jag eftersom jag redan hade införskaffat andra delen i den här serien som ljudbok (den får ni läsa om senare...). Helene Tursten är kanske mest känd för sina böcker om Irene Huss. Jag har inte läst dem men sett filmerna som baserats på dem. Den här serien handlar inte om Huss utan Embla Nyström som jobbar vid mobila enheten på Länskrim i Västra Götaland. Boken är lättläst och ganska kort. Historien kanske är lite enkel för det är inte alltför svårt att räkna ut hur det ligger till, men ibland är det skönt att läsa sådana böcker också.

Embla har åkt hem till Dalsland för att delta i årets älgjakt. Hon ser verkligen fram emot det och att träffa sin morbror. Men när jakten startar har det uppstått spänningar i jaktlaget då en återvändare till byn tagit över sin pappas plats. Mystiska och otäcka saker händer och kulminerar i att två jägare försvinner. En av dem hittas död men den andra är spårlöst borta. Emblas kollegor, Göran och Hampus, anländer för att hjälpa till med att hitta svaren på vad som hänt.

"Jaktmark" passar bra om man vill läsa något lite enklare och lättläst. Den är hyggligt spännande och jag har som sagt redan andra delen som ljudbok så jag kommer att fortsätta följa Embla ett tag till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar