Sök i den hÀr bloggen

Translate

söndag 30 oktober 2016

🎃 "VĂ€nd dig inte om" av Tove Alsterdal 🎃

Det kÀnns lite sorgset att sÀga att "VÀnd dig inte om" för min del Àr en liten besvikelse! Jag har gillat de tidigare böckerna av Tove Alsterdal och dÀrför hade jag stora förvÀntningar pÄ denna bok. De motsvarades tyvÀrr inte. Detta trots att det kÀnns som att den skulle kunna ha mÄnga bra ingredienser för att vara hur bra som helst. Mordet i början av boken sker pÄ den plats dÀr mentalsjukhuset Beckomberga lÄg och historien innehÄller före detta mentalpatienter, myter och svartsjuka... Men som sagt; jag tycker inte att den var sÄ bra.

En sen kvÀll bevakar Eva sin före detta man nÀr han hÄller pÄ att komma tillrÀtta i det hus han köpt pÄ Beckomberga och flyttat in i tillsammans med sin nya kvinna. NÀr exmaken beger sig ut för att slÀnga skrÀp och handla följer Eva efter honom. I den konfrontation som uppstÄr utanför affÀren blir Eva nedslagen och dÄ hon vaknar upp ligger hon intill exmaken som knivmördats. Eva blir snabbt misstÀnkt för mordet och poliserna vill inte tro pÄ hennes version. Men hon minns att det satt en kvinna och tiggde utanför affÀren och pÄtalar det för polisen. Den kvinnliga tiggare borde ha bevittnat mordet och överfallet pÄ henne sjÀlv. Men tiggaren Àr spÄrlöst försvunnen och Evas mardröm vill inte ta slut. NÄgra pojkar som bor i exmakens kvarter leker i skogen och gör en makaber upptÀckt som visar sig vara en massgrav. SkrÀcken sprider sig i omrÄdet. Har de en seriemördare ibland sig?

Jag lyssnade pĂ„ "VĂ€nd dig inte om" och upplĂ€sare Ă€r Gunilla Leining som gör ett bra jobb. Ljudboken Ă€r 12 timmar och 15 minuter lĂ„ng. Jag Ă€r inte avskrĂ€ckt vad det gĂ€ller böcker av Tove Alsterdal för jag gillar verkligen de tidigare böckerna av henne som jag lĂ€st (lĂ€s om dem genom att klicka pĂ„ titlarna nedan)

Detta inlĂ€gg fĂ„r bli min HalloweenhĂ€lsning till er!! Jag hoppas att ni hittar nĂ„got otĂ€ckt bra att lĂ€sa!  đŸ‘» 🎃 SjĂ€lv har jag nĂ„gra böcker liggandes som jag hoppas ska ge mig rysningar...

"Kvinnorna pÄ stranden"
"I tystnaden begravd"
"LĂ„t mig ta din hand"

2 kommentarer:

  1. HÄller med dig! Denna hÄller inte riktigt samma klass som hennes övriga böcker.
    Ska bli intressant att se om nÀsta bok hÄller tidigare klass :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag hÄller med dig helt! För min del behöver den nog göra det om jag ska fortsÀtta lÀsa dem. Det finns ju sÄ mycket man vill hinna med att lÀsa och dÄ orkar och hinner man inte traggla pÄ med serier som dalar i kvalitet...

      Radera