Sök i den här bloggen

Translate

fredag 21 oktober 2016

"Blodmåne" av Markus Lutteman

Jag var nyfiken på den här boken av Markus Lutteman eftersom jag gillar de böcker han skrivit tillsammans med Mons Kallentoft. "Blodmåne" är en intressant och tankeväckande bok om den illegala handeln med bl.a. noshörningshorn. Utöver detta så är boken spännande, välskriven och lättläst.

En noshörning mördas brutalt på Kolmårdens djurpark och förövarna försvinner iväg med noshörningens horn. En utredning inleds i Sverige. Samtidigt har den svenske rockstjärnan Rob Chazey en väldigt dålig natt i New York med både droger och slagsmål. När han dagen därpå nås av nyheten att den noshörning han adopterat i Sydafrika har dödats faller han för impulsen att fly USA och bege sig till Limpopo Rhino Reserve i Sydafrika där hans noshörning bott. Han hamnar mitt i hetluften med globala smuggelkarteller, korrupta diplomater och desperationen bland underbetalda parkarbetare.

"Blodmåne" är absolut läsvärd och jag tycker att Markus Lutteman på ett ganska enkelt men hemskt sätt uppmärksammar läsaren på den brutala handeln med djur och delar av djur. Nu vet jag inte så mycket om detta ämne, men boken känns till stora delar verklighetsnära och det gör den ännu bättre.

2 kommentarer:

  1. Jag har nyss läst ut boken och gillade den riktigt mycket. Ett otäckt ämnen han skriver om dock.

    SvaraRadera