Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 22 september 2016

"Slaktmånad" av Lars Pettersson

Min senaste lästa bok är "Slaktmånad" av Lars Pettersson. Jag fick ett tips om denna författare och bestämde mig för att testa en bok av honom då jag såg att jag kunde fynda en för 29 kr på ÖoB. Jag är inte upp över öronen imponerad men jag kan inte heller säga att "Slaktmånad" är en dålig bok. Den är bara lite seg och saknar lite tempo. Själva brottet som ska utredas får en väldigt liten plats i storyn medan karaktärerna och rennäringen tar upp en betydligt större del av den. Och visst är det intressant men det drar verkligen ner spänningen och det här är en bok som det är väldigt lätt att ta en paus ifrån.

En svensk statssekreterare skjuts till döds när han är på besök uppe i Kautokeino i norra Norge. Hans besök var hos en av representanterna för de som vill öppna upp en nerlagd gruva utanför Kautokeino. Motståndet mot det är stort eftersom det skulle påverka rennäringen. Mannen har skjutits på 786 meters avstånd och misstankarna riktas mot renskötaren Aslak Isak och hans vän Aron. De har ett förflutet inom militären och har tjänstgjort i Afghanistan. Åklagaren Anna Magnusson, kusin till Aslak Isak, dras in i konflikterna. Hon har på halvtid återvänt till samebyn för att ta den plats hennes mamma för många år sedan lämnade då hon gifte sig och flyttade till Sverige.

"Slaktmånad" (som är andra delen i en serie) är som sagt inte dålig utan delvis hyggligt bra och spännande, men det är definitivt inte en bladvändare. Den är lite så där norrländskt långsam och det är på ett sätt charmigt men personligen vill jag nog ha lite mer fartfyllda deckare att sätta tänderna i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar