Sök i den här bloggen

Translate

lördag 17 september 2016

"Brudkistan" av Unni Lindell (originaltitel: "Brudekisten")

Unni Lindells böcker om Cato Isaksen blir bättre och bättre ju fler av dem jag läser! Jag har lyssnat på två av dem tidigare, "Sockerdöden" och "Honungsfällan" (klicka på titlarna för att läsa vad jag tyckte om dem). Nu har jag precis läst ut "Brudkistan" och den är som sagt (enligt mig) den bästa av de tre. Den är mycket bra berättad så att spänningen stegras och historien innehåller en del överraskningar för läsaren.

För 25 år sedan hittades tolvåriga Maike Hagg död i källaren på Gaustads sjukhus. Flickan var dotter till en av de psykiskt sjuka patienterna som vårdades på sjukhuset. Nu 25 år senare träffas två kvinnor som var med den dagen Maike dog. De var själva tolv år då och de har inte setts på massor av år. En av dem vill prata om just Maike eftersom hennes dödsfall är på väg att preskriberas. Samma kväll mördas en av dem brutalt. Cato Isaksen blir ansvarig för utredningen av mordet och till sin hjälp får han bl.a. polisinspektör Marian Dahle. Spåren leder bakåt i tiden och återigen står sjukhuset i fokus. Både personal, patienter och anhöriga från den tiden finns bland de misstänkta...

Jag ger ett högt betyg till "Brudkistan" eftersom jag tycker att den är väldigt spännande och jag hade svårt att lägga den ifrån mig. Det här är den nionde och hittills senaste delen i serien och jag har som jag skrev ovan bara läst/lyssnat på tre av dem, men jag hoppas att det blir en fortsättning för jag vill läsa mer om Cato Isaksen och Marian Dahle!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar