Sök i den här bloggen

Translate

lördag 30 juli 2016

"Midnattsflickor" av Jonas Moström

Jag hade stora förhoppningar på "Midnattsflickor" av Jonas Moström då jag gillat de två tidigare delarna i denna serie. Tyvärr så blev jag lite besviken. Jag tyckte att storyn var lite uppradad och på något sätt forcerad. Jag blev nästan lite trött av att läsa första delen av boken. Om det beror på mig eller historien vet jag inte men det blev lite bättre mot slutet. Jag ger "Midnattsflickor" ett medelbetyg trots allt, dels eftersom jag inte vill ge upp serien nu, men också eftersom jag inte vet om det helt enkelt var jag som för tillfället var lite "lästrött"...

Runt Valborg våldtas två kvinnliga studenter i Uppsala inom loppet av några dygn. Strax därefter sker ännu ett överfall som slutar med att offret stryps. Kroppen hittas på placerad i den anatomiska teatern i Gustavianum. Rikskriminalens gärningsmannaprofilgrupp kallas in. Detta innebär att Natalie Svensson och Johan Axberg återigen får arbeta tillsammans. Det senaste offret är dotter till en av Natalies väninnor och det ökar pressen på henne att hitta mördaren. Det finns gott om misstänkta men inte lika många bevis. Eftersom överfallen sker så tätt inser alla inblandade i utredningen att de snabbt måste hitta förövaren så att de kan stoppa honom från att ge sig på någon mer ung kvinna.

"Midnattsflickor" är som sagt en helt okej deckare med korta kapitel och enkelt språk. Den är dock den sämsta boken i den här serien (läs om de tidigare delarna genom att klicka på titlarna nedan). Jag kommer att läsa även nästa del när den kommer och hoppas att jag då återfår den positiva känslan igen. 

"Himlen är alltid högre"
"Dominodöden"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar