Sök i den här bloggen

Translate

söndag 15 maj 2016

"Vågspel" av Ann Rosman

Vad jag har längtat efter den här boken... och därför gör det mig så ont att skriva att jag för första gången blev lite lite besviken på en bok av Ann Rosman... "Vågspel" var inte riktigt lika lätt att komma in i som de tidigare böckerna och i min smak är det lite för mycket dykningsbeskrivningar och detaljer kring det. Den biten hade kunnat kortas ner och förenklats lite och gjort handlingen lättare att ta in då själva spänningen ibland tappar tempo och "försvinner" bland dessa termer. Men annars så är det som vanligt en bra story som blandar dåtid med nutid och den är hyggligt spännande.

1916 förliser krigsfartyget HMS Hampshire utanför Orkneyöarna. Endast 12 man av 700 överlever och ryktet säger att fartyget har en dyrbar last som försvinner ner i djupet. Nu nästan 100 år senare hittas Bosse Stenmans segelbåt drivande i samma vatten. Bosse själv finns inte ombord men man finner blod. Eftersom Bosse är från Marstrand så hamnar fallet hos Karin Adler och hennes kollegor. Hon och Folke får bege sig till Orkney för att bistå den lokala polisen i jakt på vad som har hänt Bosse.

Jag tycker inte att "Vågspel" är en dålig bok men eftersom de andra böckerna i den här serien är så otroligt bra hade jag skyhöga förväntningar på den och den motsvarade inte riktigt dem. Men detta innebär inte att boken inte är läsvärd, för det är den. Och jag kommer absolut att läsa mer av Ann Rosman i framtiden!

De tidigare böckerna i serien om Karin Adler:

"Fyrmästarens dotter"
"Själakistan"
"Porto Francos väktare"
"Mercurium"
"Havskatten"

4 kommentarer:

  1. Aj då! Då skruvar jag ner mina förväntningar på den här boken rejält då! Gillar också Rosmans tidigare böcker väldigt mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju möjligt att du inte alls håller med mig! Du får gärna skriva vad du tyckte om den om du läser den!

      Radera
  2. Håller med Nenne till 100 %. Läsvärd, men inte lika spännande som tidigare böcker, och alldeles för mycket dykartermer för en lekman.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får helt enkelt hoppas på att nästa bok blir lite mer lik fem första böckerna!! :)

      Radera