Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 30 mars 2016

"Jag är Gud" av Giorgio Faletti (originaltitel: "Io Sono Dio")

Jag hann inte riktigt läsa så mycket som jag önskat i påskhelgen men ett par böcker läste jag i alla fall. Den första var "Jag är Gud" av Giorgio Faletti. Även denna bok är en av årets reainköp. Jag tycker att den börjar ganska segt men hänger man bara i lite i början så artar den sig riktigt bra. Det blir absolut ett godkänt betyg.

Kriminalpolisen Vivien Light vid New York-polisen tilldelas ett fall där en man hittats i ett hus som håller på att rivas. Han verkar ha varit död väldigt länge och Vivien anser att mordet bör föras över till cold case-gruppen. Men så sker ett attentat som förändrar allt. En byggnad sprängs och skördar massor av dödsoffer. Direkt går tankarna till 11 september-attentaten och alla i staden blir skräckslagna. En fotoreporter kommer av en slump över ledtrådar till vad det är som sker och eftersom han är i behov av att få rätsida på sitt liv erbjuder han Vivien och hennes chef att ta del av dem i utbyte mot att han får vara med och utreda fallet.

Faletti har skrivit fler böcker men jag har inte läst någon av dem. Eventuellt kommer jag att göra det framöver, men inte just nu. Jag tycker att den här boken ska läsas om man gillar fartfylld spänning i Jeffery Deaver-anda.

1 kommentar: