Sök i den här bloggen

Translate

söndag 25 oktober 2015

"Glasbruket" av Arnaldur Indridason (originaltitel: "Mÿrin")

Det var länge sedan jag läste något av Arnaldur Indridason. Men nyligen fyndade jag ett par av hans tidiga böcker till billigt pris på Adlibris. "Glasbruket" är den första delen i serien om kriminalpolisen Erlendur Sveinsson och hans kollegor. Indridason är verkligen en mycket bra berättare och boken är både spännande och intressant.

En äldre man hittas mördad i sitt hem i Reykjavik och vid kroppen finner polisen ett mystiskt meddelande som först verkar obegripligt för dem. Men när de börjar gräva i mannens förflutna börjar en hemsk sanning sippra fram och meddelandet får en betydelse. Utredningen tar poliserna tillbaka till 60-talet och gamla hemligheter kommer fram.

Jag är glad att jag köpte på mig ett par av dessa böcker och ser fram emot att läsa den andra snart. "Glasbruket" är absolut läsvärd och den passar extra bra att läsa nu eftersom storyn utspelar sig på hösten.

Tidigare böcker av den här författaren som jag läst:
"Frostnätter"
"Mörka strömmar"
"Svart himmel"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar