Sök i den här bloggen

Translate

söndag 27 september 2015

"Ett förbud mot mord" av Louise Penny (originaltitel: "The Murder Stone/A Rule Against Murder")

Senaste utlästa boken är Louise Pennys "Ett förbud mot mord". Jag tycker att den börjar lite trevande och det händer inte alltför mycket under de första kapitlen i boken. Ett tag funderade jag t.o.m. på att sluta läsa den men när historien väl tar fart så blir den ganska spännande. Det är en klassisk pusseldeckare med ett begränsat antal misstänkta så det är bara för läsaren att försöka klura ut vem den skyldige är.

Kriminalkommissarie Armand Gamache och hans hustru befinner sig på värdshuset Manoir Bellechasse för att fira sin bröllopsdag. De brukar vara där varje år och denna extremt varma sommar är inget undantag. På värdhuset befinner sig också den något knepiga och förmögna familjen Finney. De har samlats för att hedra deras bortgångna far. Alla i familjen Finney verkar ha en ansträngd relation till sina närmaste anhöriga och den stekande solen gör att relationerna blir ännu mer ansträngda. Efter ett kraftigt åskoväder hittas en av dem mördad och Armand Gamache får kalla till sig sina mannar för att försöka hitta mördaren...

Jag har läst de andra böckerna i serien om kommisarie Gamache (läs om dem genom att klicka på titlarna nedan) och har haft lite blandade åsikter om dem men det är något som gör att jag ändå alltid vill läsa nästa bok. Gillar ni klassiska mordmysterier så tycker jag att ni ska läsa dessa böcker!

"Mörkt motiv"
"Nådastöt"
"Den grymmaste månaden"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar