Sök i den här bloggen

Translate

söndag 20 september 2015

"De försvunna" av Caroline Eriksson - ljudbok

Jag har nu lyssnat på "De försvunna" av Caroline Eriksson. Som jag tidigare skrivit så är det absolut inte samma sak att läsa en bok som att lyssna på den. Det är så lätt att tankarna vandrar iväg när man lyssnar och det gör att man kan missa vissa detaljer. Men när det gäller den här boken känns det som att jag kunde hålla koncentrationen ganska bra och den är spännande och oförutsägbar. Boken är inläst av Anna Maria Käll och hon gör det väldigt bra.

En sensommarkväll tar Greta, Alex och dottern Smilla båten ut på den mytomspunna sjön Maran. De ska åka ut till ön. Alex och Smilla ser fram emot att utforska ön men Greta är inte lika entusiastisk. Hon bestämmer sig helt enkelt för att stanna i båten medan de andra två ger sig ut på sitt äventyr. Men de kommer inte tillbaka och Greta kan inte hitta dem när hon ger sig ut för att leta rätt på dem. Gretas och Alexs relation är inte den bästa utan destruktiv och mörk och traumat av försvinnandet samt minnen från Gretas barndom som börjar sippra upp till ytan gör att allt håller på att rämna för henne.

"De försvunna" är en bok som jag absolut rekommenderar! Den är som sagt både spännande och överraskande. För min del är det inte alls omöjligt att jag kommer att läsa fler böcker av den här författarinnan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar