Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 30 juli 2015

"Lycke" av Mikaela Bley

Nu har jag äntligen läst "Lycke" som jag fick tips om för ett tag sedan! Jag gillar den här boken som känns som något nytt och fräscht och historien är dessutom ganska spännande. Mikaela Bley har skrivit en intressant och lättläst bok som jag hade svårt att lägga ifrån mig.

En fredagskväll i maj försvinner åttaåriga Lycke från Kungliga Tennishallen i Stockholm. Hennes föräldrar är skilda och ingen av dem verkar riktigt ha haft koll på sin dotters kväll. TV4:as kriminalreporter Ellen Tamm får i uppdrag av sin chef att bevaka fallet. För hennes del ligger händelsen lite för nära för när hon själv var åtta dog hennes tvillingsyster. Något som hon klandrar sig själv för och det har också skapat problem i hennes familj. Efter Lycke finns det nästan inga spår och Ellen tycker att polisen bara gör ett halvbra jobb. Utöver det så har hon också pressen från sin chef att vara först med alla nya spår. Att chefen är samma kille som för ett år sedan dumpade henne utan förklaring gör inte heller saken lättare. Och som om inte detta vore nog så börjar hon själv att utsättas för obehagliga personliga hot...

"Lycke" är den första boken i en serie om journalisten Ellen Tamm och jag ser fram emot att läsa nästa! Detta är absolut ett hett boktips för denna regniga sommar!

2 kommentarer: