Sök i den här bloggen

Translate

söndag 12 juli 2015

"Helgon eller syndare" av Ian Rankin (originaltitel: "Saints of the Shadow Bible")

Äntligen har jag läst en ny bok av Ian Rankin! Han är definitivt en av de författare som jag beundrar mest och jag älskar verkligen hans böcker! "Helgon eller syndare" är inget undantag. Detta är en formidabelt bra bok! Storyn är mycket välberättad och den är som vanligt väldigt spännande. Trots att han skrivit en rad böcker om John Rebus så lyckas han förnya handlingen och det känns inte alls som man redan läst boken.

John Rebus har kommit tillbaka från sin pensionering. Inte som kriminalkommissarie (hans rang då han gick i pension) utan som inspektör. Numera är Siobhan Clarke hans överordnade. Tillsammans sätts de på ett fall som rör en trafikolycka där en ung kvinna hittats medvetslös i sin bil. När de tittar närmare på platsen blir de båda övertygade om att kvinnan antagligen inte var ensam i bilen då olyckan skedde och att hon antagligen inte ens körde trots att hon hittades i förarsätet. När det sedan visar sig att hennes pojkvän är son till Skottlands justitieminister skärps deras misstanke om att något med olyckan hålls hemligt för dem. Samtidigt har en ny lag klubbats igenom i Skottland. Den gör att man kan väcka nytt åtal mot en misstänkt som redan friats för samma gärning tidigare. Detta har medfört att internutredaren Malcolm Fox tilldelats ett fall som rör Rebus och hans kollegor på den station de jobbade på på 80-talet. Både Fox och Rebus gamla kollegor ber honom om hjälp...

"Helgon eller syndare" är en mycket bra deckare och jag rekommenderar den varmt tillsammans med Rankins tidigare böcker! Rankin är verkligen en av genrens bästa!

Sedan jag startade bloggen har jag läst nedanstående böcker av denna författare. De andra böcker jag läst i serien om John Rebus läste jag innan så dem har jag aldrig skrivit något om.

"Öppet hus"
"Misstro"
"En omöjlig död"
"En annan mans grav"

2 kommentarer:

  1. Jag har inte läst något av honom, låter som jag missat något.. Ska man läsa dom i en viss ordning eller kan man bara ta en? Tack för tipset om Samuel Björks bok, den var riktigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kanske helst vill börja från början om man vill läsa alla hans böcker men jag är inte säker på att alla finns att köpa längre... Ibland tycker jag att de svenska förlagen är lite dåliga på att ge ut äldre böcker. Men om du bara vill testa och se om du gillar honom så ta bara en av dem! Vill du läsa alla så kan du ju börja från början efter det.
      Ja visst var Samuel Björks bok bra?

      Radera