Sök i den här bloggen

Translate

måndag 5 januari 2015

"Gården" av Tom Rob Smith (originaltitel: "The Farm")

Årets första bok blev "Gården" av Tom Rob Smith. Det är första gången jag läser något av den här författaren och trots att jag egentligen inte fastnade så mycket för handlingen kunde jag inte lägga den ifrån mig... Lite konstigt men jag ville verkligen veta hur allt hängde ihop. Storyn berättas över lag på ett bra sätt och knyts ihop bra på slutet. Möjligtvis tycker jag kanske att det på slutet gick lite för lätt att hitta de rätta pusselbitarna men det har jag överseende med.

När Daniels föräldrar gick i pension valde de att lämna London och flytta till en gård på den halländska landsbygden i Sverige. Daniels mamma, Tilde, kommer från Sverige men lämnade landet som 16-åring. Daniel tror att de lever ett lugnt och fridfullt pensionärsliv när hans pappa plötsligt ringer honom och säger att hans mamma är mycket sjuk. Hon ser konspirationer och anklagar pappan och andra män för hemska saker. Daniel bestämmer sig för att resa dit men kommer inte längre än till flygplatsen där han nås av nyheten att Tilde är på väg till honom. Hon berättar en helt annan version om vad som pågår och hon menar på att pappan och hans vänner är farliga. När pappan återigen hör av sig och meddelar att han är på väg ställs Daniel inför ett val. Vem ska han tro på?

"Gården" är en annorlunda bok och i det här fallet är det positivt! Jag rekommenderar den varmt och tror säkert att jag kommer att läsa mer av Tom Rob Smith.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar