Sök i den här bloggen

Translate

måndag 8 december 2014

"Den sista vintern" av Åke Edwardson

Nu har jag börjat min vinter- och julläsning! Jag gillar att läsa just sådana böcker i december och första boken ut blev "Den sista vintern" av Åke Edwardson. Det var så länge sedan jag läste en bok av denna författare och jag tror att det varit en bra paus för min del för jag hade tröttnat lite på dem. Men den här boken tyckte jag var riktigt bra! Det är bra berättat, spännande och storyn håller ett bra tempo.

En polispatrull åker på ett larm. En man har ringt från sin våning i Vasastaden. När de kommer dit befinner han sig i svår chock. Han har hittat sin sambo död i sängen bredvid sig. Hon verkar ha kvävts med en kudde och han har ingenting märkt. Naturligtvis blir han misstänkt för brott. Poliserna är relativt säkra på att ett erkännande kommer att komma trots att han om och om igen upprepar att han är oskyldig. Men så sker ett nästan exakt likadant mord i en annan våning i samma stadsdel. Och då börjar en del av poliserna att tvivla på männens skuld. En av dem är en av de unga polisassistenter som var först på plats vid det första mordet och hon kontaktar Erik Winter angående de iakttagelser hon gjort och de tvivel hon har. Winter och hans kollegor tar sig an fallet och det visar sig att allt inte är som det först verkade...

Boken utspelar sig i december och januari så man får helt rätt stämning om man läser den nu. Jag rekommenderar varmt "Den sista vintern"! Detta är den sista boken i serien om Erik Winter, vilket titeln också antyder. Pocketutgåvan (som jag läste nu) innehåller också ett sista exklusivt kapitel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar