Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 16 oktober 2014

"Kvinnorna på stranden" av Tove Alsterdal

För ett tag sedan köpte jag tre böcker av Tove Alsterdal och nu har jag läst den ena av dem, "Kvinnorna på stranden". Jag tycker att den är spännande och annorlunda, på ett bra sätt. Det är inte mycket polisarbete utan man får i stället följa en kvinna då hon försöker ta reda på vad som hänt hennes försvunna make. Boken är bra uppbyggd och välskriven. Det enda som är lite jobbigt är att vissa kapitel är lite för långa. Om man läst min blogg tidigare så vet man att jag förespråkar kortare kapitel eftersom jag tycker att det bidrar till att hålla spänningen uppe.

En ung svensk tjej hittar en död man på en strand i södra Spanien. Mannen är mörkhyad och den lokala polisen är övertygad om att det är en afrikansk flykting. I New York börjar Ally oroa sig för sin man som är journalist och som inte hört av sig på länge. Han befinner sig i Frankrike för att skriva om illegal människohandel. Det har gått så länge sedan han hörde av sig så hon bestämmer sig för att resa dit för att se om hon kan hitta honom. Det blir en farofylld jakt på sanningen och den story som maken rotat fram gömmer många farliga personer och händelser. Vad kostar en slav i modern tid och vad är egentligen ett människoliv värt? Hur nära har Allys man kommit sanningen och var finns han nu?

Jag tycker som sagt att "Kvinnorna på stranden" är en bra bok och jag ser fram emot att så småningom läsa de två andra böckerna som ligger här och väntar på att bli lästa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar