Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 28 augusti 2014

"Revolutionens barn" av Peter Robinson (originaltitel: "The children of the revolution")

Jag har längtat efter en ny bok av Peter Robinson eftersom jag verkligen gillar hans serie om överkommissarie Alan Banks. Tyvärr så blev jag dock lite besviken på "Revolutionens barn". Jag tycker att den är lite vanlig och den sticker inte ut utan det är en ordinär deckare som är hyfsat spännande. Det finns en del intressanta delar av storyn och som vanligt när det gäller den här författaren så är den välberättad. Betyget blir medel minus och minuset beror på de otroligt långa kapitlen. Jag är förespråkare för korta kapitel eftersom jag tycker att hjälper till med att hålla spänningen uppe.

En fd lärare hittas död på ett järnvägsspår under en gångbro. Vid första anblicken är det inte klart om det rör sig om en olyckshändelse, självmord eller mord men ganska snart står det klart för Alan Banks och hans kollegor att det rör sig om ett mord. Offret har ganska mycket pengar på sig då han hittas så de kan utesluta rån. I stället börjar de luska i mannens liv och det visar sig att det finns en del mörka saker i hans förflutna och nu måste de ta reda på vad som kan ligga bakom mordet på honom. Spåren leder hela 40 år tillbaka i tiden...

Som jag skrev så är detta definitivt inte Peter Robinsons bästa bok men om man, som jag, läst de andra böckerna i den här serien så vill man nog också läsa "Revolutionens barn". Och den är inte så dålig att jag kommer sluta hålla ögonen öppna efter en ny bok av denna författare.

1 kommentar: