Sök i den här bloggen

Translate

söndag 8 juni 2014

"Den du inte ser" av Mari Jungstedt

Nu har jag börjat från början i Mari Jungstedts serie om kriminalkommissarie Anders Knutas och hans kollegor på Visbypolisen. Jag redan läst några av böckerna men i oordning och när jag bestämde mig för att läsa ifatt allihop så började jag med första delen. "Den du inte ser" utspelar sig i juni och det passar ju alldeles utmärkt att läsa den just nu.

Helena Hillerström och hennes pojkvän har bjudit hem deras vänner till sommarhuset på Gotland. Under festen uppstår plötsligt ett bråk och festen avbryts. Morgonen efter tar Helena med sig hunden ut på morgonpromenad och i dimman på stranden möter hon sin mördare. Naturligtvis misstänker polisen hennes pojkvän trots att vännerna menar på att han inte kan vara mördaren. Men när sedan småbarnsmamman Frida Lindh mördas på ett lika brutalt sätt inser polisen att de tagit fel man. Kan det vara så att en seriemördare härjar på ön? Pressen på polisen blir stor eftersom turistsäsongen är på gång att starta.

Jag gillar dessa böcker och de är perfekta att läsa i solstolen! Det är ruggiga historier som berättas på ett enkelt och lättläst sätt. Kapitlen är korta och det gör att spänningen byggs upp och hålls vid liv. Jag rekommenderar varmt "Den du inte ser"!

Här kan du läsa om de andra böckerna (de jag läst) i denna serie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar