Sök i den här bloggen

Translate

måndag 6 januari 2014

"Pojken i resväskan" av Lene Kaaberbøl och Agnete Friis (originaltitel: "Drengen i kufferten")

Jag tycker att Lene Kaaberbøls och Agnete Friis första bok i serien om sjuksköterskan Nina Borg är bra. Från början tyckte jag inte alls om "Pojken i resväskan" men den tog sig och till slut ville jag inte lägga den ifrån mig förrän den var slut. Det jag först hade emot den var att det hela kändes lite för osannolikt men eftersom boken är så välskriven med ett högt tempo och mycket nerv så glömde jag snart bort det jag inte gillade.

Sjuksköterskan Nina Borg får ett samtal från en gammal väninna, Karin, som vill träffa henne. När de ses är Karin skärrad och hon ger Nina en nyckel till en förvaringsbox. Hon säger att Nina är mer lämpad att ta hand om det än vad hon själv är och mer får inte Nina veta. Men det som finns i resväskan är något som Nina i sin vildaste fantasi aldrig skulle ha trott. Det ligger en liten naken pojke i väskan och det som händer efter Ninas upptäckt får henne att behålla pojken för att ta reda på vart han kommer ifrån och vad som hänt honom. När Nina sedan hittar Karin mördad förstår hon hur allvarlig situationen är.

"Pojken i resväskan" är som sagt en bra och spännande bok och det är ganska troligt att jag kommer att läsa nästa bok i serien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar