Sök i den här bloggen

Translate

lördag 4 januari 2014

"Död mans grepp" av Peter James (originaltitel: "Dead Man's Grip")

Årets första bok för min del blev en bok som jag verkligen längtat efter att läsa! Jag tycker att Peter James är en kanonbra författare och älskar böckerna i serien om Roy Grace. "Död mans grepp" är den sjunde boken i den här serien och har ni inte redan läst dem så tycker jag att det är dags att börja nu!

En bilolycka i England där en ung man på cykel dödas får oanade konsekvenser. Offret tillhör nämligen en av New Yorks maffiafamiljer. En av bilarna som är inblandade i olyckan körs av Carly Chase. Hon kör aldrig på killen på cykel utan lyckas väja men kör in i ett hus och därav åker hon fast för rattfylla eftersom hon dagen innan har druckit lite för mycket. Eftersom bilen som först kör på offret smiter från platsen hamnar utredningen hos Roy Grace och hans team. När sedan förarna en efter en hittas mördade inser de att en hämndaktion satts i rullning. De kontaktar Carly och erbjuder henne beskydd men hon väljer att försöka lösa det hela på sitt sätt. Ett sätt som kanske inte är det bästa med tanke på vilka hon har att göra med...

Som jag skrev ovan så är det här en mycket bra serie. Utöver själva fallen som poliserna utreder så beskriver Peter James karaktärerna och deras liv på ett mycket bra sätt. Dessutom pågår det andra spännande saker i bakgrunden av det stora fallet och allting blir inte sockersött och perfekt på slutet utan det är på så sätt lite mer verklighetsnära än en del andra böcker. Jag rekommenderar varmt "Död mans grepp"!

2 kommentarer:

  1. Jag gillar också hans böcker massor och denna bok sluta ju lite kryptiskt så jag längtar verkligen efter att nästa ska komma!

    SvaraRadera
  2. Samma här! Längtar också efter nästa bok av honom!

    SvaraRadera