Sök i den här bloggen

Translate

söndag 6 oktober 2013

"En annan mans grav" av Ian Rankin (originaltitel: "Standing in another man's grave")

Ian Rankin är en stor favorit hos mig och det förändras absolut inte efter att ha läst "En annan mans grav"!
Storyn är spännande och som vanligt så är den välskriven och bra uppbyggd och spänningen håller i sig till sista sidan.

Den numera pensionerade John Rebus arbetar som civilanställd utredare på avdelningen för olösta fall. En dag kommer en kvinna dit och vill tala med en f.d. chef på avdelningen men eftersom han slutat så blir det Rebus som pratar med henne. Hon vill prata om hennes dotter som varit försvunnen sedan millennieskiftet. Kvinnan har aldrig gett upp utan fortsatt att leta efter sin dotter och tror sig ha hittat ett samband med andra försvunna kvinnor och flickor. Alla har försvunnit i närheten av vägen A9. Till en början är Rebus måttligt intresserad men när han börjar kika på fallet och också upptäcker att hans f.d. partner Siobhan Clarke utreder ett fall där en 15-årig flicka nyligen försvann utmed samma väg så börjar han ana att det kan röra sig om en serieförövare.

Jag älskar verkligen Rankins böcker eftersom han berättar på ett så fängslande sätt men han beskriver också omgivningarna på ett underbart sätt som gör att man verkligen blir sugen på att åka till Skottland för att se landskapet och uppleva den känsla han förmedlar. Jag rekommenderar varmt denna bok! Jag har läst många böcker av Rankin men de flesta läste jag innan jag startade bloggen. Nedanstående tre böcker har jag dock tidigare skrivit om här:

"Öppet hus"
"Misstro"
"En omöjlig död"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar