Sök i den här bloggen

Translate

söndag 22 september 2013

"Märkta för livet" av Emelie Schepp

Det är alltid spännande att läsa böcker som utspelar sig i närheten av där man bor och det var därför jag bestämde mig för att köpa och läsa "Märkta för livet" skriven av Emelie Schepp. Jag gillar verklighetsnära berättelser och det var därför jag i början av boken var lite tveksam till det jag läste. Men nu när boken är slut så måste jag ge den ett bra betyg eftersom den är så välskriven och det är verkligen spännande från första till sista sidan.

Verksamhetschefen på Migrationsverket, Hans Juhlén, hittas mördad. Han har blivit skjuten och åklagare Jana Berzelius får i uppdrag att leda förundersökningen. Snart hittas ännu en en skjuten person, ett barn. Mordoffret är en pojke vars fingeravtryck fanns på den första mordplatsen. Även pojken är skjuten och det kan snart fastslås att det var han som sköt Hans Juhlén. Men vem har mördat pojken? Tillsammans med polisen arbetar Jana med att hitta den eller de som ligger bakom det som hänt. Spåren leder mot Janas förflutna. Ett förflutet som hon knappt vet någonting om eftersom hon som nioåring vaknade upp på sjukhus helt utan minnen.

"Märkta för livet" är en bok som jag känner att jag kan rekommendera om man vill läsa en spännande och underhållande bok. Nedan kan ni se bokens trailer. Själv hoppas jag på att Schepp fortsätter skriva för jag vill läsa mer av henne!



1 kommentar: