Sök i den här bloggen

Translate

söndag 12 maj 2013

"Viskleken" av Arne Dahl

Jag har inte läst så många böcker av Arne Dahl och de jag läst var det länge sedan jag läste. Men efter att ha sett SVT:s serie om A-gruppen så bestämde jag mig för att det var dags att läsa något av honom igen. Så på årets bokrea hittade jag "Viskleken" som inte handlar om A-gruppen utan om Opcop, den nya hemliga operativa enheten inom Europol. Det här är första delen i serien om Opcop och Dahl har tagit med sig en del av A-gruppens tidigare medlemmar till den nya serien. Jag fick en känsla av Colin Forbes, vars böcker jag plöjde när jag var yngre, när jag läste den här boken. Det är konspirationsteorier och världsomspännande brottslighet som knyts samman i ett rörigt mönster och till slut ställs allt på sin spets och världen måste räddas... Ja i alla fall nästan så...

Paul Hjelm är numera chef för Europols nybildade operativa enhet Opcop. Den innehåller medlemmar från Europas alla hörn och det är meningen att det hela ska vara ett test. Kan man skapa ett fungerande europeiskt FBI? Med sig i Haag har Hjelm Arto Söderstedt och från hemmaplan arbetar även Jorge Chavez, Kerstin Holm och Sara Svenhagen för gruppen. Tillsammans med kollegorna från Europa får de ett komplicerat fall att arbeta med. Det innefattar finanskrisen, italienska maffian, skumma säkerhetsbolag och en mängd annan brottslighet. Det är inte så lätt att sammanfatta handlingen men Opcop-gruppen sprids över världen för att leta ledtrådar, bevis och framför allt för att försöka få förståelse för vad det är som händer och varför.

"Viskleken" är helt okej men inget extraordinärt. Det är visserligen spännande så gott som hela tiden och storyn knyts samman på ett hyfsat sätt men det känns ändå som att det går lite för lätt för Opcop-poliserna och kanske är det så att jag vuxit ifrån böcker om konspirationsteorier. Men Arne Dahl, eller Jan Arnald som han egentligen heter, är en bra berättare och han kunde uppenbarligen fängsla mig trots att jag inte helt fick någon känsla för historien. Vi får helt enkelt se om jag kommer fortsätta att följa Opcop-gruppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar