Sök i den här bloggen

Translate

söndag 28 april 2013

"Skuggsida" av Belinda Bauer (originaltitel: "Darkside")

Nu har jag återigen provat en för mig ny författare och jag måste säga att jag imponerades av Belinda Bauer när jag läste "Skuggsida". Det är lite av en klassisk brittisk deckare då den utspelar sig i en liten by där det finns ett begränsat antal misstänkta. Men för det är det absolut inte lätt att räkna ut vem den skyldiga är. Storyn är snyggt uppbyggd och läsaren får små ledtrådar till lösningen under handlingens gång.
I byn Shipcott hittas en äldre invalid kvinna mördad i hennes egen säng. Mördaren har lyckats ta sig in och döda henne utan att lämna några spår efter sig. Jonas Holly som är byns polis kallar in hjälp utifrån i form av riktiga mordutredare och hamnar själv lite i onåd och utanför mordutredningen. Men det hindrar honom inte från att försöka hitta den skyldige. När han dessutom får små meddelanden där han hånas för att inte vara en riktig polis så anstränger han sig ännu mer. Samtidigt försöker han också finnas där för sin fru Lucy som lider av MS och som bara blir sämre och sämre. Så sker nästa mord och nu trappas både utredningen och hånet mot Holly upp. Ska han lyckas göra sitt jobb och skydda byns invånare?

"Skuggsida" är en bra och spännande deckare med en liten känsla av Morden i Midsomer över sig. Jag gillar att Bauer bjuder på överraskningar så att det blir spännande nästan enda till sista sidan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar