Sök i den här bloggen

Translate

lördag 6 april 2013

"Dolda djup" av Ann Cleeves (originaltitel: "Hidden depths")

Då har jag läst ännu en av de böcker jag köpte på årets bokrea. "Dolda djup" av Ann Cleeves är första delen i en serie om kriminalkommissarie Vera Stanhope. Det är ingen nagelbitare direkt men det är en helt okej mordgåta. Jag kommer inte att kasta mig över nästa bok i serien nu direkt men det är inte omöjligt att jag läser mer av denna författare framöver.
Tonårsmamman Julie Armstrong kommer hem efter en utekväll och finner sin son död i badkaret. Vid en första blick skulle man kunna tro att det är självmord men ganska snabbt inser polisen att det handlar om mord. Någon har mördat pojken där i huset den kvällen medan hans syster ligger och sover ett par rum bort. Han har blivit strypt och när mamman hittar honom ligger han i ett vattenfyllt badkar med blommor flytande omkring honom. Kommissarie Vera Stanhope får ansvar för utredningen och hennes team med poliser börjar rota i familjen Armstrongs förflutna. Finns det några hemligheter som kan ha lett till att någon önskade livet ur pojken? Innan de hinner komma så långt i utredningen hittas en ung kvinna strypt i en vattenfylld klippskreva. Också här flyter det blommor runt liket. Det finns inget direkt samband mellan de två döda och Vera och hennes kollegor börjar befara att det är en seriemördare de jagar...

"Dolda djup" är en bok att läsa om man tycker om klassiska mordmysterier utan de bloddrypande detaljerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar