Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 2 januari 2013

"Svart sensommar" av Inger Wolf (originaltitel: "Sort sensommer")

"Svart sensommar" belönades med danska kriminalakademins debutantpris. Jag vet ju inte riktigt vad boken hade för konkurrenter till den utmärkelsen men det känns som om det borde funnits bättre böcker med tanke på hur många bra deckarförfattare som Danmark har. Jag tycker inte att boken är dålig men jag tycker att storyn är lite tunn. Jag får ingen direkt känsla för varken offer, mördare eller de poliser som är huvudkaraktärerna i den här historien. Nu är ju detta den enda boken jag läst av Inger Wolf och jag tror att det kan finnas en möjlighet att hennes efterföljande böcker är bättre.
I slutet av september hittas den unga antropologistudenten och ensamstående mamman Anna Kiehl våldtagen och mördad. Hon har fått halsen avskuren och det ligger en torkad bukett odört över bröstkorgen. Detta gör att vice kriminalkommissarie Daniel Trokic och hans kollega Lisa Kornelis börjar fundera på om det kan röra sig om ett rituellt mord. Det finns en religiös sekt i trakterna och deras symbol hittas ibland den mördade kvinnas anteckningar. Men sekten är långt ifrån deras enda misstänkta. Var finns t.ex. Annas pojkvän som anmäldes saknad för ett tag sedan?

"Svart sensommar" är som sagt inte dålig men det känns som om författaren radat upp händelserna och som att det saknas det där lilla extra som gör att man inte kan lägga boken ifrån sig. Den är dock lättläst med korta kapitel och ett enkelt språk.

Det här blev boken som jag önskar gott nytt spännande läsår med. Jag hoppas på att hitta många kittlande och otäcka deckare att läsa under 2013!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar