Sök i den här bloggen

Translate

lördag 17 november 2012

"Fantomsmärta" av Thomas Enger (originaltitel: "Fantomsmerte")

Nu har jag läst uppföljaren till "Skendöd" som jag läste för ett tag sedan. "Fantomsmärta" får ett lite bättre betyg än den förra, mest pga att den inte är lika trög i början. I den här boken är det full fart från början till slut och det är korta lättläsa kapitel som bidrar till att hålla spänningsnivån hög genom hela boken.
Journalisten Henning Juul kontaktas av den dömde mördaren Tore Pulli som påstår sig veta saker om den brand i Juuls lägenhet som dödade Juuls son. Pulli hävdar att han är oskyldig till mordet han dömts för och om Juul kan hjälpa Pulli med att ta reda på vem som satte dit honom för mordet så lovar han att berätta allt han vet om Juuls sons död. Eftersom Juul desperat vill veta vad som hände den natt då hans son dog antar han uppdraget. Det leder honom in i en farlig värld med grovt kriminella. Jakten på sanningen blir riskfylld och svår...

Jag gillar Thomas Engers böcker och hans sätt att skriva. Det händer något nästan hela tiden. Det som också gör att böckerna skiljer sig från många andra deckare är att polisutredningarna är något som sker i bakgrunden och att man i första hand i stället får följa storyn genom en journalist och hans kollegor. Jag kommer att hålla ögonen öppna efter nästa bok för jag vill fortsätta följa Henning Juul! Och med tanke på hur "Fantomsmärta" slutar så är jag säker på att det kommer en fortsättning...

1 kommentar: