Sök i den här bloggen

Translate

söndag 25 november 2012

"De bortglömda" av Sara Blædel (originaltitel: "De glemte piger")

Jag tycker att "De bortglömda" börjar lite avvaktande och att storyn hackar sig fram lite men det kanske beror på att jag hittills varit obekant med Sara Blædel. Det blir alltid lite ovant när man inte är van vid en författare, men nu när jag läst ut boken så sammanfattar jag den som bra och händelserik och det är spännande fram till näst sista sidan...
Liket av en kvinna hittas i en skog nära Hvalsø. Hon har ett stort ärr över ansiktet men trots det kan hon inte identifieras och ingen har anmält henne som saknad. Kriminalinspektör Louise Rick på den nybildade Särskilda spaningsgruppen får en ny partner, Eik Nordstrøm, och först när de går ut till allmänheten med en förfrågan om om någon vet vem kvinnan är får de napp. En äldre kvinna hör av sig och säger att det antagligen är Lisemette, som för många år var patient på en institution för förståndshandikappade där den äldre kvinnan arbetade för många många år sedan. Då de kontaktar institutionen får de en rejäl överraskning. Den döda kvinnans påstås ha varit död i trettio år... Och det är inte den enda överraskningen. Louise Rick tvingas nu försöka få ihop dåtid med nutid och hon måste göra det i sina barndomstrakter. Något som väcker gamla och oönskade känslor och minnen till liv.

Jag kommer nog att läsa mer böcker av den här författaren och jag rekommenderar "De bortglömda" till alla som gillar deckare!

1 kommentar: