Sök i den här bloggen

Translate

lördag 15 september 2012

"Skendöd" av Thomas Enger (originaltitel: "Skinndød")

Jag tycker att "Skendöd" börjar lite trögt. Det blir lite för mycket av journalisten Henning Juuls privata problem i början. Men sedan tar sig storyn riktigt bra och det är spännande skrivet med några vändningar man inte riktigt kan se från början.
En äldre man som är på morgonpromenad med sin hund gör ett makabert fynd. I ett tält hittar han en ung kvinna nergrävd till hälften i en grop i marken. Hon är piskad och stenad och någon har skurit av henne en hand. Polisen gör snabbt framsteg i utredningen och de serveras omgående en misstänkt som verkar uppenbart skyldig. Något som journalisten Henning Juul inte riktigt instämmer i. Han har precis börjat jobba igen efter att i två års tid försökt komma över sin sons död. Sonen dog i en brand i Juuls lägenhet som också orsakade honom själv stora brännskador. Med hjälp av en anonym uppgiftslämnare och sitt eget jobb finner han snart att det ligger mer i mordet än det man omedelbart ser. Jakten på sanningen blir farlig och det är många som inte vill att hemligheter kommer upp till ytan.

"Skendöd" får betyget mycket bra trots den sega starten. När det väl började hända saker hade jag svårt att lägga ifrån mig boken. Jag kommer definitivt att läsa mer av Thomas Enger!

2 kommentarer:

  1. Jag har läst andra boken också. Bra den med.

    SvaraRadera